Nu een crematie? Je kunt ons nu bellen. Tel: 088 – 605 12 05 24/7 Online

Repatriëring overledene naar buitenland - wat is dit?

Repatriëring van een overleden persoon naar het buitenland omvat het geheel van procedures en regelingen nodig om het lichaam terug te brengen naar het thuisland. Hieronder valt het verkrijgen van de benodigde documenten, het organiseren van vervoer, balsemen van de overledene en alle werkzaamheden met ambassade en consulaat, met als doel een begrafenis of crematie in het thuisland mogelijk te maken.

Een crematie (of begrafenis) in het buitenland

Als u wilt dat uw dierbare overledene niet in Nederland wordt gecremeerd (of begraven), maar in het land waar de overledene oorspronkelijk vandaan komt, zoals Suriname, Curaçao, Indonesië of een ander land, dan kan BudgetCrematie.nl u ook van dienst zijn.

We werken nauw samen met gespecialiseerde bedrijven, ambassades en consulaten om het vervoer terug naar het land van herkomst zonder problemen en efficiënt te laten verlopen. Daarnaast kunt u als familie ook helpen om het hele proces goed te laten verlopen.

Maak een keuze uit een van de volgende onderwerpen:

De kosten van repatriëring overledene

De kosten van het vervoer van een overledene naar het buitenland zijn afhankelijk van verschillende factoren.

1. De afstand
Het internationaal vervoer vindt plaats met een rouwauto als de afstand tot de bestemming minder is dan 1500 km. Is het verder, dan verzorgen we de repatriëring van de overledene per vliegtuig via Schiphol. Geschiedt de repatriëring per vliegtuig dan moet de overledene altijd worden gebalsemd. Hieraan zijn ook (extra) kosten verbonden.

2. Gewicht van de overledene
Het gewicht van de overledene is een belangrijke factor voor de prijs van de repatriëring. Aangezien een overledene wordt beschouwd als 'luchtvracht', zijn de kosten afhankelijk van het gewicht.

3. De gewenste luchthaven
Het is ook belangrijk om te bepalen naar welke luchthaven de overledene moet worden gevlogen. Voor Suriname is dit meestal Paramaribo, maar bij andere landen kunnen er meerdere luchthavens zijn, zoals bij repatriëring naar de Verenigde Staten.

4. Afscheid in Nederland
Wilt de familie in Nederland nog afscheid nemen, of kan de overledene direct vanaf de locatie van overlijden worden overgebracht naar Schiphol om zo snel mogelijk gerepatrieerd te worden? Als er nog een afscheid in Nederland plaatsvindt, zijn er uiteraard extra kosten verbonden. Het is ook mogelijk om in onze locatie op Schiphol een laatste afscheid te organiseren. Of in een van onze dienstencentra in uw buurt.

5. Voorbereiding en documentatie
Voor internationaal vervoer zijn bepaalde documenten en gegevens vereist. Hoe beter u alles voorbereidt (door alle benodigde papieren en informatie klaar te hebben), hoe korter het verblijf in het mortuarium zal zijn, en dus hoe lager de kosten zullen zijn. We zijn uiteraard ook afhankelijk van de medewerking van de ambassade of het consulaat. Het kan helpen als u zelf contact opneemt met de ambassade om het overlijden te melden en medewerking te vragen voor de repatriëring.

Alternatief: Stille crematie in Nederland
De kosten van internationaal vervoer van een overledene kunnen aanzienlijk zijn, juist vanwege de hoge luchtvrachtprijzen. Als het voornemen is om de overledene te laten cremeren, dan is het een stuk voordeliger om te kiezen voor een stille crematie in Nederland en vervolgens de as mee te nemen naar het buitenland. De urn kan gewoon worden vervoerd in de handbagage. Wij verzorgen voor een crematieverklaring waarmee u de inhoud van de asbus aan de douaniers kunt uitleggen. Normaliter verblijft de as minimaal 1 maand in de algemene nis van het crematorium. Maar als er een dringende reden is, bijvoorbeeld omdat er een terugreist gepland staat van (andere) familieleden, kunnen we ontheffing aanvragen van de verplichte bewaartermijn van de as. Bij akkoord kan de as dan enkele dagen na de crematie worden opgehaald bij het crematorium.

Klik hier voor meer informatie over een stille crematie met een kort afscheid.

Benodigde gegevens en documenten voor repatriëring

Hieronder vindt u een opsomming van de gegevens die we precies nodig hebben voor de repatriëring:

  • Overlijdenspapieren van de arts (a/b verklaring)
  • Medical Statement (doodsoorzaakverklaring) met het BIG-registratienummer van de arts
  • Documenten die de band met het land van repatriëring aantonen, zoals een geboorteakte, paspoort, trouwboekje, enzovoort
  • Adres- en contactgegevens van de familie in het land van repatriëring
  • Adres- en contactgegevens van de uitvaartondernemer in het land van repatriëring
  • Adres- en contactgegevens van de begraafplaats of crematorium in het land van repatriëring

Formulieren die wij voor u verzorgen:

  • Een balsemverklaring, een bewijs dat de overledene is gebalsemd
  • Een kistregistratieformulier
  • Het verlof tot begraven of cremeren
  • Een Laisser-Passer (ook wel ‘lijkenpas’), de toestemming voor vervoer. De gemeente waar de persoon is overleden moet goedkeuring geven voor dat vervoer. Op de laissez-passer staan de naam van de overledene en de bestemming.
  • Een internationale Akte van Overlijden

Hoe zet ik een repatriëring in gang?

Na het overlijden van uw dierbare zal een arts het overlijden moeten vast stellen en de overlijdenspapieren moeten opstellen en tekenen. Het is verstandig om dan gelijk aan te geven dat de wens is uw dierbare naar het buitenland te laten vervoeren.

Naast de normale overlijdenspapieren, de zogenaamde A- en B-verklaring, dient de arts ook een Medical Statement af te geven. Hier moet u expliciet om vragen. Het Medical Statement is een verklaring van de schouwarts dat er geen sprake is van een besmettelijke ziekte. Een Medical Statement dient voorzien te zijn van het BIG-registratienummer van de (schouw)arts.

Vervolgens kunt u ons bellen. Tel: 088 - 605 12 05. Over het algemeen zijn we binnen (uiterlijk) 1,5 uur op de locatie van overlijden. Het is handig als u de kleding die de overledene dient te dragen klaar legt. Dan nemen we deze gelijk mee. Hetzelfde geldt voor alle documenten die we nodig hebben. De gegevens die we vragen (adres en contactgegevens van familie, uitvaartondernemer en begraafplaats / crematorium in het buitenland) kunt u later mailen naar info@budgetcrematie.nl.

Wij brengen de overledene over naar een gekoelde ruimte op Schiphol waar we de overledene zullen balsemen (verplicht bij vervoer per vliegtuig), kleden etc. Indien gewenst is een rouwbezoek mogelijk. In de navolgende dagen zullen we alle wettelijke formaliteiten voor u verzorgen bij het consulaat of ambassade van het land waar naar gerepatrieerd wordt.

Zodra de vluchtgegevens bekend zijn van het vliegtuig waarmee uw overledene wordt vervoerd, zullen we dit aan u doorgeven. Indien gewenst kunt u dan een ticket boeken op dezelfde vlucht en de overledene op de laatste reis begeleiden. Eenmaal aangekomen in het buitenland houdt onze bemoeienis op. Met behulp van de lokale uitvaartonderneming kunt u vervolgens de uitvaart zelf regelen.

Betalen
Zodra alle kosten bekend zijn, ontvangt u van ons een voorlopige nota. Wij vragen betalen van de nota vóór vertrek van de overledene naar buitenland. Dat kan per bankoverschrijving. Ons rekeningnummer is NL73 KNAB 0256 2362 16. BIC: KNABNL2H

Heeft u een Nederlandse uitvaartverzekering? Dan kunt u daar ook mee betalen. Hiertoe stellen we een Akte van Cessie op. Met dit document verklaart u aan de verzekeraar dat zij de waarde van de polis aan ons mogen uitkeren. Is de waarde van de uitvaartpolis hoger dan de kosten van de repatriëring? Dan krijgt u het verschil na afloop van ons terug. Is de waarde van de uitvaartpolis daarentegen lager? Dan betaalt u het verschil juist bij.

Geïnteresseerd?

Bent u geïnteresseerd in de kosten voor het vervoer van uw overleden dierbare naar het buitenland? Bel ons direct. Tel: 088 - 605 12 05. Onze medewerkers spreken naast Nederlands ook Engels, Russisch en Oekraïens.

Heeft u interesse of wilt u eerst een kostenindicatie? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang binnen 24 uur een kostenindicatie. Velden met een ster (*) zijn verplicht.

kg

Meest gestelde vragen over repatriëring overledene naar buitenland

Wat kost het vervoer van een overledene naar het buitenland?
De kosten van internationaal rouwvervoer zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals:

  • het land en, indien van toepassing, de luchthaven waar de overledene naar toe zal gaan
  • het gewicht van de overledene want in principe is het luchtvracht
  • vindt er in Nederland wel of geen afscheid plaats?
  • zijn alle benodigde gegevens en documenten op orde.

Om toch een idee te geven, meestal gaat het om een bedrag tussen de € 1.500 en € 5.000 voor naburige landen zoals België, Frankrijk en Duitsland en tussen de € 5.000 en € 8.500 voor landen buiten Europa.

Wanneer dienen de kosten van de repatriëring te worden betaald?
De kosten van de repatriëring dienen te worden betaald voordat het vliegtuig naar het buitenland vertrekt, tenzij er een uitvaartverzekering met voldoende dekking en de uitvaartonderneming deze polissen namens de familie mag innen.

Wie betaalt repatriëring?
Is de overledene op vakantie in Nederland en heeft hij/zij een reisverzekering? Dan zullen de kosten door de reisverzekering worden betaald. Was de overledene woonachtig in Nederland en had hij/zij een uitvaartverzekering, dan kunnen deze kosten betaald worden door de verzekeringsmaatschappij. Had de overledene geen uitvaartverzekering? Dan zal de familie deze kosten zelf kunnen dragen.
Hebben nabestaanden onvoldoende middelen, dan zou de familie gebruik kunnen maken crowdfundingsites als Uitvaartdonatie.nl.

Hoe lang duurt een repatriëring?
Hoe lang de repatriëring duurt is afhankelijk van hoe snel de nabestaanden alle benodigde documenten en informatie kunnen verzamelen. Denk aan documenten die de relatie van de overledene met het land van repatriëring aantonen zoals een geboorteakte, trouwboekje, adres- en contactgegevens van de familie in het buitenland, de buitenlandse uitvaartonderneming die het lichaam zal ophalen van het vliegveld etc. Daarnaast is de medewerking van ambassade of consulaat ook bepalend voor hoe snel de repatriëring kan geschieden. Soms helpt het als de familie in Nederland zelf de ambassade of het consulaat op de hoogte stelt van het overlijden. Natuurlijk kunnen feestdagen, zowel in Nederland als het buitenland, het proces verder vertragen. In zijn algemeenheid kan een repatriëring tussen de 2 en 10 dagen duren.

Gebeurt het internationaal vervoer van een overleden persoon altijd met het vliegtuig?
Nee, tot een afstand van ongeveer 500 km zal het vervoer per rouwauto geschieden. Voor meer dan 500 km kiezen we vaak het vliegtuig.

Ook mogelijk: Repatriëring overledene naar het buitenland
Wat is het, wat moet je doen en welke kosten komen er bij kijken? Wij geven alle antwoorden.
Lees meer